close

5 simptome care îți vor spune că ai o deficiență de vitamina B12 – sănătatea ta este în pericol

Deficitul de vitamina B12 este una dintre cele mai comune deficiențe nutriționale. Două motive principale pentru această condiție sunt practicile adesea întreprinse pentru a îmbunătăți sănătatea: o dietă vegetariană strictă și o operație de pierdere în greutate. Lipsa de B12 în sânge are o mare varietate de simptome datorită faptului că vitamina B12 este o sursă de energie pentru numeroase funcții ale corpului.

 

1. Oboseală, amețelală

Potrivit directorului de sănătate al Cleveland Clinic Wellness Institute, Michael Roizen, slăbiciunea și oboseala sunt unul dintre cele mai frecvente simptome ale nivelurilor scăzute de B12. Când aportul de vitamina scade, corpul tău produce mai puține celule roșii din sânge care sunt necesare pentru răspândirea oxigenului.

Ca rezultat, te  simți somnoros, obosit, epuizat. Mulți oameni confundă aceste simptome cu un program de somn sărac, ore lungi de lucru și stres. Cu toate acestea, dacă starea generală se agravează, consultă-ți medicul și fă  un test de sânge pentru a-ți verifica nivelul de B12.

 

2. Respirație îngreunată

Unul dintre posibilele semne fiziologice ale insuficienței vitaminei B12 este dificultatea de respirație la efort. Vitamina B12 contribuie la producerea de hemoglobină – proteina de transport a oxigenului în sânge.

Deficiențele în vitamină pot diminua fluxul de oxigen la țesuturile tale, provocând anemie care duce la dificultăți de respirație și slăbiciune. Contactează medicul pentru un examen fizic dacă ai o oboseală inexplicabilă, palpitații, dificultăți de respirație, o durere la nivelul limbii sau orice alte simptome de deficit de vitamina B12.

 

3. Răni ale nervilor și senzația de „ace”

Lipsa de B12 poate deteriora celulele nervoase, ducând la o senzație de „ace” în mâini și picioare. Dacă ignor simptomele, ele vor deveni permanente și se vor transforma în parestezii. În sistemul nervos, vitamina B12 este necesară pentru formarea de mielină, o teacă albă în jurul fibrelor nervoase care mărește viteza cu care sunt efectuate impulsurile.

Deficitul de vitamina B12 poate duce la degenerarea măduvei spinării, a nervilor optici, a țesutului cerebral și a nervilor periferici. Fără protecția B12, nervii măduvei spinării se pot deteriora; ca urmare, vei cădea și îți vei pierde echilibrul mai des, chiar și atunci când te plimbi pe suprafețe drepte.

 

4. Limba inflamată

Dacă ești vegan, ai anumite afecțiuni ale sistemului digestiv sau exagerezi cu alcoolul, riști un deficit de vitamina B12. Manifestarea orală a lipsei de B12 în sângele tău este glossita caracterizată de o limbă roșiatică, netedă.

Deoarece corpul tău nu are suficientă vitamină B12, sinteza ADN-ului devine afectată. Ca rezultat, celulele epiteliale ale gurii încep să se divizeze rapid și să provoace glossită, cheilită unghiulară, ulcere recurente orale și candidoze orale.

 

5. Pierderea vederii

O deficiență a vitaminei poate duce la neuropatie optică și la scăderea vederii deoarece vitamina B-12 joacă un rol important în funcționarea nervilor și a sistemului nervos. Pierderea vederii poate fi diagnosticată în rândul persoanelor care suferă de malnutriție sau care nu consumă niciun produs animal.

Cercetările recente au arătat că combinația dintre vitamina E, DHA și vitamina B12 îmbunătățește câmpurile vizuale și sensibilitatea retinei la pacienții cu glaucom. În general, administrarea pe termen lung a suplimentelor B12 scade riscul de scădere a acuității vizuale.